HTML

bravojuggling.blog.hu

Stick Heroes - 2011. március

2011.03.31. 17:41 bravojuggling

IN ENGLISH

 

Adam Dipert számára fontos a tanulás, hamarosan a hivatalos oktatás csúcsára ér, PhD-zik fizikából. 2002 óta a tárgymanipuláció megszállottja, megnyert több nemzetközi ördögbotbajnokságot is és kiválóan játszik más eszközökkel is. Azt is elárulta nekünk, hogy 10 éve nem eszik húst!

Név: Adam Dipert
Kor: 28
Nemzetiség: amerikai
Lakhely: Mesa AZ
Iskola/munka: Arizona State University Fizika PhD hallgató

Hány éve ördögbotozol? 10 éve
Hány ördögbotod van: 8-12 készlet

Zsonglőreredmények (díj / előadás / trükk, amire büszke vagy / stb.):
2002-2005 Beutaztam az Egyesült Államokat, tanítottam és felléptem, mindeközben a lakóbuszomban éltem (47 állam, 20 ördögbotkészlet, 4 jármű, 2 barátnő és sok-sok móka)
2006 Nemzetközi Ördögbot Bajnokság
2007 IJA Ördögbot Bajnokság
2006- tól Rendszeres fellépések céges, városi és magán rendezvényeken

Egyéb zsonglőreszközök, amin játszol:
Nagyon szeretem a kontaktlabdát, poit, diabolot, a zsonglőrlabdázást és buzogányozást, a dupla hosszúbotozást és még sok mindent. Nagyon-nagyon sok eszközt rejt a zsákom.

Tagja vagy valamilyen csapatnak/csoportnak/klubnak/szervezetnek:
Egy Cirkusz Farm nevű közösségben élek Mesa Arizonában. Bemutatókat, foglalkozásokat, összejöveteleket tartunk és havi rendszerességgel (a hó második péntekén “spin jam”-et. Mindig a Jest Jugglers zsonglőrklub (Columbus OH) tagjának fogom magam tartani. Sok előadócsoportban megfordultam az évek alatt (ExtraTerrestrial Circus Experiment, Kristina Isabelle Dance Company, Try Out Toys Entertainment (kontaktlabda társulat), Grimaldi Circus, stb.). Néhány év óta él az IJA tagságom is.

Miért ezt a zsonglőreszközt választottad?
Először David barátomtól hallottam az ördögbotról, amikor 12 évesek voltunk. Ő a Tuxedo Reneszánsz Fesztiválon látta New Yorkban. Nem teljesen tudta, hogy hogyan lehetne csinálni, de megpróbáltuk. A botok, amiket készítettünk borzalmasak voltak, de megtanultam a helikoptert és a tik-takot. Az érdeklődésem akkor 4 hónapig tartott, aztán leraktam.

Amikor 17 voltam, elmentem egy másik Reneszánsz Fesztiválra Ohioba és ott találtam egy újabb szörnyű botkészletet, amit megvettem és onnantól minden nap játszottam. Átmeneti időszak volt ez az életemben és valami olyasmit kerestem, amire az energiáimat összpontosíthatom.

Hol tanultál botozni?
A szobámban tanultam. Egyedül laktam egy kétszobás lakásban Ohioban. Nagyon sok időt töltöttem egyedül játszva és keresve a ritmusom. Voltak napok, amikor óráról órára fejlődtem és hetek, amikor az ismétlésre koncentráltam. Ki se mozdultam otthonról, csak játszani akartam éjjel-nappal. Igazán csodás időszak volt az életemben. Megtaláltam ezt a gyönyörű táncolási formát és próbáltam felfedezni, a botok és én együtt voltunk a magányunkban. Később, amikor utazgatni kezdtem, rájöttem, hogy mások is kötődnek az eszközeikhez, és az, hogy létezik egy egész közösség, mely tárgyak manipulációjával foglalkozik nagy lökést adott nekem. Végül rátaláltam és megvettem Stix Guru DVD-jét és az ő stílusa nagyon hasonlított az enyémre. Igazán élvezetes volt látni, hogy ő mit gondol a botozásról. Évekkel később, amikor találkoztunk, pont olyan volt, ahogy elképzeltem.

Mit gyakorolsz most?
Most épp kétbotos szinkron és aszinkron trükkökön dolgozom. Azaz játék közben, mikor egy propellert indítasz, akkor a terelőt is vele fordítod (a hosszabbik tengelye körül), így kört írhatsz le a bottal. Ugyanolyan sebességgel kell fordítani a terelőt, mint amilyennel a bot fordul. Ez azt eredményezi, hogy a terelő és a bot mindig ugyanazon a ponton érintkezik. Ez nagy kihívást jelent egyszerre két kézzel. Sok lehetőséget rejt magában ez a terület és amint elég biztosan megy már, feltöltök róla egy videót.

Vannak olyan trükkök, amiket te találtál ki?
Rájöttem számos olyan mozdulatra, amelyek alapelvekből erednek. A halfarok az egyik olyan trükk, aminek az elsajátításával csodálatos időt töltöttem. Azon dolgoztam, hogy menjen a pörgetés jobb és bal oldalon is mindkét irányba miközben megfordulok. Azt akartam, hogy a bot nagyjából ugyanott maradjon, amíg én körözök. Akkorra már nagyon jól ment az “infinity down” mindkét kezemmel és szerettem volna találni rá egy módot, hogy valami hasonlót csináljak függőlegesen. Kerestem azt a mozdulatot, amivel a bot átmegy a jobb/bal oldalamról a bal/jobb oldalra anélkül, hogy elvesztené az érintkezést a terelővel. 2002 decemberétől foglalkoztam ezzel. Sokszor előfordult, hogy az ördögbot megütötte a karomat vagy átrepült a szobán, de tiszta volt a fejemben az elképzelés, hogy mit szeretnék.

2003 februárjára sikerült. Először csak arra használtam, hogy átvigyem a botot az egyik oldalról a másikra, de később fokoztam a kihívást a szokott módon: folyamatos ismétléssel és ez egy új mozdulattá vált. Néhány évvel később (valószínűleg 2004-ben) láttam, hogy MCP a kontaktbottal csinálja ugyanezt és halfaroknak hívja. Világossá vált, hogy ez egy olyan mozdulat, amire többen is rátalálhatnak. Hihetetlenül hasznos és össze lehet kötni az elejét vagy a végét sok más mozdulattal.

Ezenkívül még azt gondoltam, hogy én jöttem rá a lábas kontakt trükkökre. Paul Rozaire a Bravo Sticknek adott korábbi interjújában ugyanezt mondta. És ez szerintem nagyszerű. Amikor először láttam a feltöltött videóját a lábkontakt mozdulatokkal, írtam neki érdeklődő üzenetet, de a youtube csatorna nem az övé, hanem egy barátjáé volt vagy ilyesmi, így sose tudtam vele erről beszélni. Azt gondolom, hogy csodálatos, ahogy a világ fejlődik, és hogy eljön az idő, amikor új tudás kell ahhoz, hogy tovább tudjunk lépni a szintről, ahol korábban voltunk. És pontosan ekkor a tudás elérhetővé válik azok számára, akik nyitottak rá. Ez nagyon hasonlít arra, amikor Newton és Leibniz egyszerre fedezték fel a differenciál- és integrálszámítást, de eltérő helyeken és más nézőpontból.

Mik a kedvenc trükkjeid?
Imádom a kontakt trükköket!

Milyen stílusban játszol és milyen stílusokat kedvelsz még?
Amikor a levelek a tó vízére esnek, finoman váltanak át repülésből lebegésbe, ilyenkor lehet egy pillanat, amikor a víz felszíni nyomása visszatolja a levelet adva így neki még egy pillanatnyi súlytalanságot. Vagy nem.

A stílusom az életem lényegéből ered. Nyugodt és megfigyelhető. Szeretem látni, hogy mi történik a botokkal és beleolvadni a mozgásba. Ehhez egyaránt szükség van arra, hogy lelassítsd a botot, és hogy lelassítsd a tested. Ráadásul fel kell gyorsítanod az agyad anélkül, hogy ez befolyásolná a légzésedet, a koncentrációt vagy a figyelmet. Bele kell merülnöd az érzéseidbe, minimalizálnod kell a gondolataidat és bele kell simulnod a botokba.

Az agyunkban sok összekapcsolt út szolgál arra, hogy a testünkről alkotott képet mozgassa a térben, amit érzékelünk. Van néhány olyan terület az agyban, amelyek az ember személyes terét figyelik. Ez általában az a tér körülöttünk, amit el tudunk érni. Ez minden élőlényben meglevő alaptudás. A személyes terünkben levő testtérképünk egy olyan eszköz, amit gyakran használunk. Amikor jelentős mennyiségű ideig használjuk ezt az eszközt, az agy az elsődleges motoros kéregben szán neki helyet. Ez kiterjeszti a személyes teret és a testtérképet. A legtöbb ember agyában jól kialakított hely van a toll, a villa, az evőpálcikák, stb. számára. Amikor más jellegű tárgyakat használunk arra, hogy feltárjuk és megvizsgáljuk a minket körülvevő teret, akkor megtanulhatjuk még finomabban összehangolni a külvilág szerkezetét a belső világképünkkel.

Amikor az ördögbot és a terelők egyesülnek az agyfrekvenciával, az az én stílusom.

Kedvelem Will Young (Plumtree NC-ből) stílusát is. Az nagyon trükk-központú, mint egy igazi zsonglőré. Számos olyan mozdulata van, amikor az ördögboton egyensúlyozza a terelőt vagy löki át vagy körül mindenféle testrészén. Mike Sathers (Stixguru) is az egyik kedvencem. Nagyon jókat játszottunk együtt. A stílusaink nagyon jól vegyíthetőek és gyorsan tanulunk egymástól.

Mit csinálsz egy normál napon, hány órát gyakorolsz?
2001 és 2005 között legalább 2 órát, egészen 15 óráig játszottam, attól függően, hogy épp hol voltam. Mostanság akkor játszom, amikor fellépek vagy akkor, amikor kedvem támad hozzá. Most a labda- és buzogányzsonglőrködésre koncentrálok.

Milyen a zsonglőrélet az USA-ban? Népszerű az ördögbot?
Az Egyesült Államokban apály-dagály jelenségként mutatkozik az ördögbot jelenléte a szubkultúrában. A legtöbb helyen van néhány ember, aki nagyon benne van. 10 embert tudok felsorolni az USA-ból, akikben megvan a lelkesedés és a szükséges tudás ahhoz, hogy pozitív hatást gyakoroljanak a közösség többi részére az ördögbotozás kapcsán. Nagyon sok tárgymanipulációval foglalkozó ember között mozgok és úgy látom, hogy 5%-nál is kevesebben botoznak havi rendszerességgel. Viszont van néhány igazán ütős játékos. Will Young, Michael Sathers, azaz StixGuru, Michael a JollyLama.com-tól, Jaoquin (Ren Faire Circuit), Stycks Morton, Michael Fennie és Devilsticks Dave Hirshman a West Coast Jugglingtól azok, akikre érdemes figyelni. Mindegyiküknek más a stílusa és különbözőképpen nyitottak az új ötletek stílusukba való beépítésére.

El tudod képzelni, hogy többé ne ördögbotozzál?
Ha épp egy repülőszőnyegen szelném át az óceánt Ausztrália felé, ahol egy hatalmas tál Ben & Jerry's fagylalt várna rám és hirtelen egy eltévedt üstökös csapódna be, magával ragadva a varázsszőnyegem, és engem meg minden mást elrepítene, akkor kétségbeesetten nyúlnék a botjaim után, hogy amikor egy lakatlan szigeten találom magam, tudjak játszani. Határozottan többet jelent számomra, mint bármely más eszköz. Ha csak a bal lábamat tudnám mozgatni, akkor azzal ördögbotoznék.

Mit javasolsz kezdő/haladó botosoknak?
Türelem. Gyakorlás. Gyakorlás. Gyakorlás. Ha szeretnél megvalósítani egy mozdulatot, képzeld el, hogy mit szeretnél csinálni, aztán próbáld kitalálni, hogy az ördögbotot a középpont felett vagy alatt kell-e alátámasztani. Képzeld el, hogy mi az, ami lehetséges, aztán próbáld ki. Ha játszol és valami olyasmi történik, amire nem számítottál... NAGYSZERŰ!!! Ha nyitott vagy a véletlenre, tanulhatsz belőle! Van egy természetes módja annak, ahogy a merev testek mozognak a nem merev testek körül. Amikor a bot a térdedre érkezik, figyeld meg, hogy miként szeretne a természetes útján esni. Aztán próbáld megérteni az irányt és azzal együtt mozogni. Ha van izommemória reakciód bármilyen véletlenszerű helyzetre, ami megtörténhet, akkor soha nem fogsz úgy kinézni, mint aki a botot kergeti, hanem úgy, mintha te és a botok egyek lennétek. Akár érzékeled, akár nem ezt az egységet, mégis mindig létezni fog. Csak annyit kell tenned, hogy elveszed a “te” részt belőle és így eggyé váltok.

 


 

Bravo Juggling presents: Stick Heroes
2011. július - Simon Oganisyan - Mr. Simon ▶
2011. június - Tomás Di Tomaso ▶
2011. május- Nikki Snijders ▶
2011. április - Markus Furtner ▶
2011. március - Adam Dipert ▶
2011. február - Paul Rozaire - Polostick ▶
2011. január - Alì Akbar Rahati Nover - Ghost ▶

Szólj hozzá!

Címkék: interjú heroes interview hero stick ördögbot virágbot ördögpálca flowerstick bravojuggling bravostick devilstick stickhero stickheroes hu

A bejegyzés trackback címe:

https://bravojuggling.blog.hu/api/trackback/id/tr902788755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása