HTML

bravojuggling.blog.hu

Stick Heroes - 2011. május

2011.05.30. 15:01 bravojuggling

ENGLISH


 

Stick Heroes sorozatunk első női tagja Nikki Snijders, ötszörös holland ördögbot bajnok, kiváló kétbotos játékos. Előadásait gyakran látványos akrobatikus elemekkel színesíti. Élete az ördögbot, olyannyira, hogy jövendőbelije is egy fellépés után, a színpadon kérte meg a kezét.

Név: Nikki Snijders

Kor: 22

Nemzetiség: holland

Lakhely: Leeuwarden

Állás/iskola: Groningeni Egyetem, művészet, kultúra és média szak

Hány éve botozol? Azt hiszem, 8-9 éve.

Hány botod van?
Talán jobb, ha nem számolom azokat az ördögbotokat, amikkel foglalkozásokat tartok és a törött botjaimat se. 8 ördögbotom van, 3 tüzes ördögbotom és 1 világítós botom. Az igazat megvallva szinte sose használom a tüzes ördögbotokat és a világítóssal is csak egyszer játszottam.

Zsonglőreredmények (díj / előadás / trükk, amire büszke vagy / stb.):
- Megnyertem a holland ördögbot bajnokságot 5-ször egymás után (2006-tól kezdve mostanáig).
- Felléptem számos zsonglőrtalálkozó open stage-én és a német gálán Aachenben.
- Színházakban, szabadtéren, tornatermekben és hasonló helyeken léptem fel.
- Büszke vagyok a 2 botos tudásom szintjére, amit 1 év komoly gyakorlással értem el (2008-2009 nyara). A karlsruhei EJC (Európai Zsonglőrtalálkozó) nagyon motivált engem.

Egyéb zsonglőreszközök, amin játszol:
Tudok 5 labdával zsonglőrködni és egy pár siteswap trükköt, 4 buzogánnyal egyedül és 7-tel párban játszani, de azért elsősorban ördögbotos vagyok. Az ördögbotozás mellett még kötéltáncolok, egy kicsit akrobatikázok és másfél hónapja kezdtem el a német keréken (gym wheel, rhönrad) gyakorolni.

Tagja vagy valamilyen csapatnak/csoportnak/klubnak/szervezetnek:
Nem, nem nagyon van olyan hely, ahol ezzel foglalkoznak, ott, ahol élek, de szerencsére a nagyszobánk elég tágas, úgyhogy majdnem mindent gyakorolhatok otthon. Ősszel szeretnék elindítani egy kis zsonglőrklubot egy közeli iskola tornatermében.

Miért ezt a zsonglőreszközt választottad és hol találkoztál vele először?
Egy környékbeli parkban, Oldenzaalban (itt nőttem fel) láttam életemben először ördögbotot. A dán Circus Keaphoj állította fel ott a sátrát. Ebben az időben egy helyi gyerekcirkusz tagja voltam és vendégszerepelhettünk a Keaphoj-nál azon a héten. Volt egy ördögbotos számuk. Egyedül arra emlékszem, hogy pörgették az ördögbotot és előtte ilyet nem láttam még és meg akartam tanulni. Néhány héttel később anyukámmal és egy barátunkkal elmentünk egy cirkuszboltba, megvettük az első ördögbotomat és egy oktató könyvet. Az első oldalon kezdtem és végigcsináltam az egész könyvet, mert meg akartam tanulni az összes trükköt, ami szerepelt benne. Az utolsó trükk a duplapropeller volt, amit mire sikerült megtanulnom, a könyvet már befedte a por.

Hol tanultál botozni?
Otthon, a szobámban vagy odakint. Nem emlékszem, hogy eltörtem volna valaha is bármit, azt hiszem elég óvatos voltam. Sokat játszottunk a szabadban a barátaimmal, akik szintén vettek ördögbotot. Közösen gyakoroltunk, ami mindig motiválja az embert.

Melyik trükköt tanultad meg a legnehezebben?
Az eddigi legnehezebb trükkök azok, amiken most dolgozom, de még annyira lelkes vagyok, hogy sikerülniük kell. Nem nagyon emlékszem arra, amikor a pörgetést vagy a dupla propellert tanultam. Tudom, hogy sok időbe telt, mire megpróbáltam a kétbotos tik-takot. Megpróbáltam párszor és nagyon nehéznek tűnt, de aztán akkor kezdtem el igazából gyakorolni, amikor készen álltam rá és így végül is nem volt olyan nehéz. Szerencsére nem volt olyan nehéz, hogy elveszítsem a kedvemet. Amiket igazán nehéznek találok, azok az egyensúlyozós trükkök, valahogy nincs hozzájuk türelmem. Az alap dolgok mennek, de semmi több.

Mit gyakorolsz most?
Sok magas dobást 2 bottal és mindenféle trükköket minden irányban 2 bottal. Azért fogtam ebbe bele, hogy a két botos kombinációim dinamikusabbak legyenek, mert enélkül nem tudtam szép, magas dobással kombinált trükköket csinálni és ez hiányzott a trükk-készletemből. Remélem, hogy lesz egy olyan új videóm most nyáron, amiben szerepel majd az összes olyan trükk, amit ebben az évben gyakoroltam és akkor világosabb lesz, hogy miről beszéltem.

Vannak olyan trükkök, amiket te találtál ki?
Úgy gondolom, hogy egy szint után már mindenki talál ki trükköket. Hogy csinálta-e már előtte más is vagy sem, az egy másik kérdés. Egy bottal van pár terelődobással kombinált trükköm. Két bottal szeretek olyan kombinációkat csinálni, mint a stop'n'go az egyik kézzel és billegetés a másik kézzel és hasonlók vagy egy-egy hosszabb trükksort, ahol egyik trükkből egyenesen a másikba váltok át egymás után párszor. Eddig még nem láttam senkit, aki ezt csinálta volna, de persze nem vagyok benne biztos, hogy tényleg nincs más. Azt tudom csak biztosan állítani, hogy ezekre magamtól jöttem rá.

Mik a kedvenc trükkjeid?
Nem egy konkrét trükk, hanem egy trükktípus: nagyon élvezem az olyan kombinációkat 2 ördögbottal, ahol mindkét kéz más trükköt csinál de egyik sem a pörgetést. Szeretem még a hosszú kombókat.

Melyik a legnehezebb trükk, amit szeretnél megtanulni?
Nem is tudom... Ez valószínűleg évről évre változik. Az a a baj némelyikkel, hogy nem igazán akarom megtanulni, mint például azt a trükköt, amikor az egyik terelőn egyensúlyozol, a másikkal pörgetsz, majd egy keresztbe dobással kicseréled őket. Jól hangzik, de én nem nagyon szeretem az egyensúlyozást, ezért azt hiszem, hogy meg akarom megtanulni, én csak egyszerűen tudni szeretném. Amit viszont meg szeretnék tanulni, az a két botos káosz-ördögbotozás, ami azt jelenti, hogy mindegy, hogy hogyan, de a levegőben kell tartani a botokat. Nagyon nehéz, talán nem mutat túl szépen, de szerintem nagyszerű érzés.

Milyen stílusban játszol és milyen stílusokat kedvelsz még?
Elég gyors, pörgős stílusban játszom és az utóbbi 2 évben szinte kizárólag csak 2 botos trükköket gyakoroltam. A nagyon lassú kontakt stílust is kedvelem, ami kicsit az ellentéte annak, amit én csinálok, de nagyon szép és kreatív. Mindig azt hittem, hogy nem kedvelem azokat a trükköket, amiknél meg kell fogni az ördögbotot, de az utóbbi néhány évben láttam pár olyan produkciót, amelyek ilyen mozdulatokra épültek és azok is nagyon jók. Azt hiszem, hogy az ördögbotozást összességében szeretem és nincs olyan stílus, amit jobban kedvelnék a másiknál (ha néző vagyok, a gyakorlás az persze más).

Játszol tüzes bottal is?
Nem, véleményem szerint korlátozottak a benne rejlő lehetőségek és a trükkök kevésbé látszanak vele.

Mit csinálsz egy normál napon, hány órát gyakorolsz?
Próbálok 1 órát gyakorolni naponta. Sajnos, elég gyakran lesérülök, aminek a következtében időnként előfordul, hogy nem tudok edzeni több mint egy hónapig (idén 4 hónapig). Ezekben az időszakokban csak fellépéskor játszom, nem tanulok új trükköket, ami igazán frusztráló, de azért ez is előrébb visz. Néha jót tesz, ha az ember egy ideig nem ördögbotozik, így az agy nyer egy kis időt arra, hogy átgondolja a trükköt vagy valami hasonló. Nem tudom megmagyarázni, de a legtöbb esetben, amikor újra gyakorolni kezdek egy hosszabb kihagyást követően, akkor egy hét ismétlés után jobban mennek a golgok, mint a szünet előtt. Azt hiszem, hogy a trükk megértésével van ez kapcsolatban. Nem csupán a gyakorlás és az ismétlés mindennek a kulcsa, meg is kell értened és elemezned, azt, amit próbálgatsz.

Hogyan és hol gyakorolsz?
Hogyan? Elég szisztematikusan, azt hiszem. Mindig olyan trükkökkel kezdek, amik jól mennek, aztán jönnek az olyanok, amikből csak 10-ből 7 szokott sikerülni, végül pedig új/nehéz trükköket gyakorlok. A nagyszobában gyakorlok úgy, hogy 2 matrac van előttem.

Mesélnél nekünk arról, hogy milyen egy ördögbotos verseny, és hogyan készülsz rájuk?
Elég idegtépő első alkalommal, de ugyanakkor nagyon jó móka is. Az első néhány alkalommal hónapokkal a verseny előtt elkezdtem a felkészülést. Nekem minden a zene kiválasztásával kezdődött, eztán fogtam csak bele a 4 perces műsor összeállításába. A zsűri technikát, stílust, kreativitást, színpadhasználatot és hasonlókat pontoz, ezért én próbáltam ezeket az elemeket mind beleépíteni a produkciómba. Miután megtaláltam a megfelelő zenét, készítettem egy listát az összes olyan trükkel, amit meg akartam mutatni. Aztán kigondoltam, hogyan akarom kezdeni a műsort, ezt követően pedig hallgattam a zenét és próbáltam a megfelelő trükköt a megfelelő zenerészlettel összehozni gondolva közben az olyan dolgokra is, mint a mozgás, az akrobatikus elemek használata és hasonlók. Ez mind csak papírmunka (leszámítva a trükkök időbeli hosszának az ellenőrzését), aminek a végére lett egy nagyon hosszú listám, olyan dolgokkal, amiket csak én értettem, hogy mit jelentenek, például 0.45-0.48 go r-u az első hangra, egyenes láb és egy fél helikopter millsmess. És így tovább 40-50 trükkön keresztül. Ekkor kezdődött az igazi gyakorlás, sok-sok óra gyakorlás a zenére, hogy sikerüljön fejben tartani a mozdulatsort. Amikor eljutottam oda, hogy rögzült a koreográfia, elkezdtem csiszolni a gyakorlatot. Abban az évben, amikor én rendeztem a holland zsonglőr bajnokságot, akkor egyáltalán nem volt annyi időm, hogy ezt mind végigcsináljam, egy hónap alatt találtam ki és gyakoroltam be a számomat. Az utolsó évben pedig csak improvizáltam.

Mostanában is részt veszel versenyeken?
Szeptemberben lesz a következő holland verseny. Azon nem fogok részt venni. Ez a bajnokság már nem nagyon motivál, talán majd pár év múlva újra. Remélem, lesznek ördögbotos európai vagy világbajnokságok a jövőben (talán már most is léteznek, csak én nem tudok róluk). Szeretem a versenyhelyzeteket, úgyhogy részt vennék ilyenen, ha lehetne.

Tanítasz zsonglőrködni?
Tanítok cirkuszi dolgokat ifjúsági cirkuszokban és az ördögbotozás persze része ennek. Emellett iskolákban, üzleti partikon és hasonlókon szoktam zsonglőrfoglalkozásokat tartani. Néha ördögbotos workshopot is tartok (főleg zsonglőrtalálkozókon).

Miért szereted a botozást?
Ez egy jó kérdés. Azt hiszem a kihívás miatt, ami sosem ér véget és mindig kitalálhatsz újabb trükköket. Szeretek új dolgokat tanulni és ez az, ami a zsonglőrködésben és a cirkuszban általánosságban igazán érdekes. Mindig állíthatsz magad elé olyan szintű célokat, amilyeneket akarsz. Miért szeretem jobban az ördögbotot a zsonglőrlabdáknál? Nem tudom, csak így van.

Milyen a zsonglőrélet Hollandiában? Népszerű az ördögbot?
Sajnos, az ördögbotozás nem igazán népszerű Hollandiában, hasonlóan a világ többi részéhez, azt hiszem. A versenyeink nem túl nagyok és nem is ismerek senkit Hollandiában, aki rendszeresen játszana.

Hogy képzeled el magad öregen? Fogsz még zsonglőrködni?
Ez az egy biztos.

El tudod képzelni, hogy többé ne botozzál?
Soha többé? Nem, néhány hónapig még el vagyok nélküle, ha szükséges, de utána...

Mit javasolsz kezdő/haladó botosoknak?
Mindig találj örömet abban, amit csinálsz, ez a legfontosabb. Aztán fontos még, hogy a végtelen számú ismételgetés nem a legjobb útja a fejlődésnek. Gondold át, hogy mit szeretnél és próbáld meg megérteni, hogy mit csinálsz és hogy miért vagy miért nem jársz sikerrel. És járj zsonglőrtalálkozókra és nézz videókat inspirációként.

 


 

Bravo Juggling presents: Stick Heroes
2011. július - Simon Oganisyan - Mr. Simon ▶
2011. június - Tomás Di Tomaso ▶
2011. május- Nikki Snijders ▶
2011. április - Markus Furtner ▶
2011. március - Adam Dipert ▶
2011. február - Paul Rozaire - Polostick ▶
2011. január - Alì Akbar Rahati Nover - Ghost ▶

Szólj hozzá!

Címkék: interjú heroes interview hero stick ördögbot virágbot ördögpálca flowerstick bravojuggling bravostick devilstick stickhero stickheroes hu

A bejegyzés trackback címe:

https://bravojuggling.blog.hu/api/trackback/id/tr872959164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása