ENGLISH |
Tomás Di Tomaso a sok látványos, változó dinamikájú, az ördögbot megfogásán alapuló trükkjével ejtett minket ámulatba. Megtudhatjátok tőle, hogy mik a zsonglőr legfőbb ellenségei, és hogy miért jó, ha van nálad egy mandarin a fellépésen. |
Név:Tomás Di Tomaso
Életkor: 24
Nemzetiség: argentin
Állás/iskola: zsonglőr
Lakhely: Buenos Aires
Hány éve ördögbotozol? 7 és fél éve
Hány botod van? 10
Egyéb zsonglőreszközök, amin játszol: Buzogány és labdák
Említetted, hogy most Európában vagy. Mit csinálsz itt és mik a terveid?
Most épp Olaszországot járom a bringámmal. Jelenleg Firenzében vagyok még pár napig, aztán folytatom az utat. Csak ruhákat, a sátramat és az ördögbotjaimat hoztam magammal. Utcán vagy egyéb helyeken fogok fellépni egy új számmal, amit egy Miles Davis számra gyakorlok.
Kérlek, írj pár mondatot magadról általánosságban:
Egy Buenos Airesből származó zsonglőr vagyok. Ez az egyik legnagyobb város Dél-Amerikában és itt a művészet és az élet nagyon közel van egymáshoz. Különösen tetszik az az elképzelés, hogy a zsonglőrködés az egy olyan művészeti aktus, ami lehetővé teszi annak bizonyítását, hogy a lehetetlen álmok lehetségesekké válhatnak. A zsonglőrök harcosok, akik az élet egyik elkerülhetetlen kérdése ellen küzdenek, ami nem más, mint a gravitáció, és azok a zsonglőrök, akik a tevékenységüket művészi tevékenységnek tartják, a halál ellen is harcolnak, és mindegyik zsonglőrnek büszkének kellene lennie erre. Az El Circense című buenos aires-i virtuális cirkuszmagazinnal is együttműködöm, itt megnézhetitek: www.elcircense.com.
Miért ezt a zsonglőreszközt választottad és hol találkoztál vele először?
16 éves koromban kezdtem el ördögbotozni az első zsonglőrfoglalkozáson, amin voltam a Colegiales kulturális központban, a szomszédságomban. A tanár, Tamara, mindenféle zsonglőreszközt hozott magával és mikor ördögbotozni kezdtem, nagyon élveztem. Ez volt az első találkozásom a cirkuszvilággal.
Hol tanultál ördögbotozni?
Buenos Aires különböző kulturális központjaiban tanultam ingyen. Sok olyan hely van a városban, ahol ingyen lehet különféle művészeti képességeket elsajátítani. Ezeket a helyeket még az elmúlt önkényuralmi rendszerben nyitották azzal a céllal, hogy találkozási helyet biztosítsanak az embereknek a városban. Ez egy remek ötlet, mert mindenféle ember bármely szociális rétegből részt vehet és tanulhat bármit a környékén ingyen.
A Colegiales-ben kezdtem, aztán zsonglőrórákkal folytattam a szintén közeli Spilimbergo Kulturális Központban, ahol sok barátra tettem szert ebből a világból.
Mit gyakorolsz most?
Egy új műsorszámra készülök, amit hamarosan be fogok mutatni. Ördögbotos előadás lesz Miles Davis bandájának egy számára. Úgy gondolom, hogy a zsonglőrködési stílusom erősen változó ritmikájú és ezért a jazz zene nagyon megfelelő számomra. Ez az oka, hogy a Teo című számot választottam, egy csodás felállásban előadva: Miles Davis, 'Cannonball' Aderley, John Coltrane, Bill Evans és mások.
Vannak olyan trükkök, amiket te találtál ki?
Igen. Buenos Aires-ben nincs túl sok olyan zsonglőr, aki ördögbotozna, ezért túl sok infót se lehet találni. Pont ezért szeretek ördögbotozni, mert igencsak szükségem van arra, hogy kreatív legyek - és ebben a barátaim mindig a segítségemre vannak -, ahhoz, hogy tovább tudjak lépni ezzel az eszközzel. A legtöbb trükk, amit kitaláltam a buzogányozás, a kontaktozás és egyéb zsonglőrjátékok keveréke.
Milyen stílusban játszol és milyen stílusokat kedvelsz még?
Azt hiszem, imádom a tárgymanipulációt. A manipuláció lehetővé teszi, hogy növeld a ritmus, a játék és a formák adta lehetőségeket. Az egyetlen szabály, hogy nem gyakorolok olyan trükköt, amit nem szeretek, így a zsonglőrködésem nagyon hasonlatos ahhoz, amilyen én vagyok. Ez nagyon érdekes, mert szerintem minden egyes zsonglőrnek saját zsonglőrstílusa van. Ezt meg kell találnunk, mert ez könnyebbé tesz mindent, ami vár ránk.
Sokféle zsonglőrködési stílust kedvelek, de azt hiszem, hogy a buzogányozás az, amit a leginkább.
Hol szoktál fellépni az ördögbottal?
Buenos Aires-ben a '90-es évektől létezik egy fontos underground mozgalom, ami a diktatúrát követően, a '80-as évek underground színházából fejlődött ki. Ez a meghatározó underground közösség mindenféle előadásokat tart, többek között cirkuszi varietéket különféle helyeken: kulturális központokban, cirkusziskolákban vagy kisebb színházakban.
Minden hétvégén fellépéseket tartanak valahol a környéken, ahol a zsonglőrködés, az akrobatika és a bohócműsor is jelen van. Az elmúlt években a zsonglőrközösség is egyre több zsonglőrtalálkozót rendez Argentínában.
Én mindkét helyen felléptem, varietékben és zsonglőrtalálkozókon, cirkuszfesztiválokon.
Egy másik videóban a közönség közé mentél és megöleltél néhány embert. Miért csináltad? Ez az interakció egy formája?
Úgy gondolom, hogy az improvizáció nagyon fontos a színpadon és az életben. Rendszerint ezeket az improvizációs szabályokat követem: ne tagadj, ne színlelj, és mindig inkább másoknak játssz, mint magadnak. Azon az estén, amikor a videó készült, ott volt pár barátom, akik közelről ismerik a varietét. Az ölelés volt az első impulzus, amit éreztem és ez nem csak egy kapcsolatteremtési forma, hanem valami, amivel meglepetést lehet okozni.
Van még egy műsor, amivel fel szoktam lépni. Ez egy olyan játék, ahol az ördögboton kívül egy tálon egy mandarint is behozok a színpadra. Minden alkalommal, amikor az ördögbot leesik, adok egy kicsit a mandarinból a közönségnek. A műsor akkor ér véget, amikor elfogy a mandarin. Nagyon nem szeretem, amikor a zsonglőrök - az ejtésekkel vagy hibákkal - a nézőket kínozzák. A zsonglőrködésnek - és a művészetnek mindig - egy karneválnak kéne lennie a közönség életében. Szóval a mandarinokkal ez a szenvedés elmarad, mert egy másik dolog is történik a "zsonglőrösdi játék"-on kívül. Nem csak a gravitáció ellen küzdünk, hanem a szenvedés ellen is.
És hogy miért éppen mandarin? Egy népszerű előadónak, Maria Elena Walsh-nak van egy dala, ami arról szól, hogy nem kell, hogy ősszel szomorkodj azon, hogy a fák elhullajtják a leveleiket, hanem az első mandarinok megkóstolásának a boldogságát kell átélned. Úgy hiszem, hogy ez az élet.
Milyen ördögbotokat kedvelsz?
A hosszú ördögbotokat és a hosszú terelőket kedvelem. A hosszabb méret segít a manipulációban.
Milyen a zsonglőrélet Argentínában? Népszerű az ördögbot?
A zsonglőrködés gyorsan terjed Argentínában. A '80-as évektől - amikor is néhány cirkuszfamília kiengedte az információit bárkinek - mostanáig hihetetlen fejlődés ment végbe. Nagyon sok zsonglőrhely van és ügyes zsonglőrök játszanak különböző stílusokban. Most már sok zsonglőrtalálkozó és új cirkuszfesztivál is van szerte az országban: Cordoba-ban, Rio Cuarto-ban, Mendoza-ban, Rosario-ban és a közeli országokban is, például Uruguay-ban.
Az ördögbot nem annyira népszerű. A legutóbbi Argentin Cirkusz Találkozón, a 14.-en, az ördögbotos workshopon, amit én tartottam, csak 8-an voltunk. A különlegessége, hogy mind a nyolcan nagyon eltérő stílusban játszottunk és nagyon más ördögbotokkal. Ez érdekes. Mindegyik zsonglőr ugyanazzal az információs problémával állt szemben, ami ahhoz vezet, hogy saját magad találj ki trükköket és ez csodálatos. A túl sok információ néha megnehezíti, hogy megtaláld magadat.
Hogy képzeled el magad öregen? Fogsz még zsonglőrködni?
Igen! Remélem, hogy továbbra is zsonglőrködhetem majd a zsonglőr barátaimmal.
Elképzelem, ahogy különféle zsonglőrjátékokkal játszunk Pablo Pramparoval, aki a barátom és kiváló zsonglőr. Mindig arról beszélünk, hogy öreg zsonglőrök leszünk!
Mit javasolsz kezdő/haladó botosoknak?
Élvezzétek a játékot. Élvezzetek mindent, csakúgy, mint az életben. A játék az egyik legjobb dolog az életben. És szeressétek azt, amit csináltok, mert így tudtok szeretetet adni mindazoknak, akik a játékotokat nézik. Ne magatoknak játsszatok... játsszatok mindenkinek és élvezzétek a dolgot velük.
És végül, ne aggódjatok, ha valami rosszul sikerül. Mindig terem mandarin ősszel.
Bravo Juggling presents: Stick Heroes
2011. július - Simon Oganisyan - Mr. Simon ▶
2011. június - Tomás Di Tomaso ▶
2011. május- Nikki Snijders ▶
2011. április - Markus Furtner ▶
2011. március - Adam Dipert ▶
2011. február - Paul Rozaire - Polostick ▶
2011. január - Alì Akbar Rahati Nover - Ghost ▶