HTML

bravojuggling.blog.hu

Stick Heroes - 2011. szeptember

2011.09.30. 00:29 bravojuggling

ENGLISH


 

Turai Bálint közel egy évtizede talált rá az ördögbotra és bár az utóbbi időben már csak hobbiból játszik, de ez az eszköz bevezette a zsonglőrködés világába, ami a szakmájává is vált. Almost Trio nevű csapatukkal felléptek már számos fesztiválon, cirkuszban - többek között a budapesti Fővárosi Nagycirkusz porondján is.

Név: Turai Bálint
Életkor: 29
Nemzetiség: Magyar
Lakhely: Budapest
Foglalkozás: Zsonglőr

Hány éve ördögbotozol?:
9 éve kezdtem, és körülbelül 3 éve már nem ez a fő eszközöm, így azóta ritkábban kerül a kezembe.

Hány ördögbotod van?
Mivel gyakran tanítok gyerekeket rengeteg van. Amit én használok egy-egy előadáson abból 4.

Zsonglőreredmények (díj / fellépés / trükk, amire büszke vagy / stb.):
- Idén az Almost Trio felállással az a kijevi cirkuszfesztiválon megnyertük a Kijevi Cirkusz Akadémia különdíját.
- Év elején két hónapot dolgoztunk a Fővárosi Nagycirkuszban szintén ezzel a formációval, ami egy régi álom beteljesülése volt. (bár ezeknek semmi köze az ördögbotozáshoz :-))
- Van pár trükk egy és két bottal is, amiket én találtam ki, és büszke vagyok rá, de látva hogy miket csinálnak mostanában a többiek talán említésre sem méltó.
- Illetve buzogánnyal is vannak kombinációim, amiket nem láttam még mástól, de amire a legbüszkébb vagyok, az a 4 buzogányos "take out" sorunk, és a 7 buzogány passz rutinunk a Rikével (az Almost Trio másik tagja), amelyek szintén saját kreálmányok.

Még milyen zsonglőreszközökkel játszol?
Buzogánnyal főleg, de alap szinten majdnem minden szokásos zsonglőr eszközt meg tudok mozgatni.

Tagja vagy valamilyen csapatnak, csoportnak, egyesületnek?
A világ egyetlen kéttagú triójának - az Almost Trionak - vagyok büszke egyik fele. 

Irj pár sor bemutatkozást!
Nagyon fiatalon születtem Budapesten. Rendesen jártam iskolába, aminek eredményeként majdnem közlekedés mérnök lettem... Hála Istennek még időben a kezembe került egy ördögbot, ami gyökerestől felforgatta az életemet. Különböző módokon próbáltam előadó zsonglőrként megélni, aminek jelenlegi formája a fent említett "társulattal" való ténykedés. Az elmúlt években főleg cirkuszokban, színházakban voltak munkáink. Most viszont időm legnagyobb részét az köti le, hogy készülődök a lányom születésére, ami már bármikor megtörténhet.

Hol találkoztál az ördögbottal először?
Egyetemista koromban a kollégiumban volt egy srác akitől először elkértem. Aznap kb. 8 órán keresztül nem tudtam letenni.

Hol tanultál ördögbotozni?
Az egyetem mellett a Duna parton. 

Melyik trükköt tanultad meg legnehezebben?
Látod erre nem emlékszem Nem rémlik, hogy bármelyik extrán sok időt, energiát igényelt volna, de ugyanígy egyik sem jött egyik napról a másikra. Mivel általában egyedül gyakoroltam, és fedeztem fel a lehetőségeket ami az eszközben rejlik minden mozdulatot magamnak kellett kitapasztalni.

Milyen trükköket gyakorolsz most?
Mint mondtam, már nem gyakorolok nagyon intenzíven bottal. Igyekszem szinten tartani a régi trükköket. Esetleg kontakt trükköket próbálgatok, amiket korábban nem csináltam.

Vannak saját trükkjeid?
Mivel eleinte egymagam gyakoroltam sok trükköt találtam ki, amikről később kiderült, hogy már léteznek. Azért maradt néhány amit nem láttam még másoktól, bár nem is látok sok ördögbotost.

Mik a kedvenc trükkjeid?
Sok van. Amiket kiemelnék az egybotosok közül, az a biciklis amikor a botot a hajtó külső oldaláról indítva középre, majd a másik külső oldalra tereled úgy, hogy minden ponton egyet fordul a bot. (link)
Vagy mondhatnám azt amikor a hajtó két végét fogod egy-egy kézzel, középen terelgeted a botot. (link)

Melyik a legnehezebb trükköd?
Egy két botos trükk. Amikor az egyiket hajtóval együtt átdobom a másik kezembe, miközben a másik hajtón tartva a másik botot alul simán átveszem.

Milyen játékstílust kedvelsz?
Én nagyon szeretem a könnyed légies lassú stílust. Kontakt trükkökkel, táncos elemekkel. Talán mert olyat sosem tudtam.

Játszol tüzes bottal is?
Előfordul.

Hogy telik egy napod? Mennyit gyakorolsz?
Általában nem vagyok korán kelő. 1-2 között betalálok a próbaterembe, ahol első sorban az cirkuszi szám elemeit gyakoroljuk Rikével kb. 2 órás időtartamban. Aztán marad idő bármire amihez kedvem van. Zsonglőrködni kedvtelésből, új trükköket gyakorolni, más eszközökkel gyakorolni, vagy bármit csinálni amihez szükséges lehet a próbatermi hangulat. Ez 6-8 között szokott véget érni. Ez mostanában a gyermekáldásra való tekintettel, nagyban lerövidült. Csak a "kötelező" elemeken megyünk végig. Most nem zsonglőrködésben kell fejlődnöm.

Hol szoktál gyakorolni?
MACIVA próba telep

Szoktál versenyekre, találkozókra járni?
Nem jellemző.

Hol szoktál fellépni?
Cirkuszok, színházak, fesztiválok, városi, vagy céges rendezvények.

Hogyan állítjátok össze a koreográfiát?
A mostani számunk igen hosszú idő alatt alakult ki. Nem lehet rá azt mondani, hogy ezt mi így kitaláltuk a próbateremben egyszer, és azóta azt csináljuk. Ahhoz, hogy egy cirkuszi számot késznek lehessen nevezni rengeteg előadásra van szükség. Figyelni kell a közönség reakcióját, és annak megfelelően rájátszani egy trükkre, esetleg kihagyni, vagy átalakítani egy másikat. Alapvetően a zene dinamikája sok mindent meghatároz. Nagyon fontos, hogy a mozdulatok és a zene összhangban legyenek. Az rengeteget ad hozzá az előadáshoz, és ha ez nincs meg, akkor kétszer annyit vesz el. Megpróbáljuk megtalálni az oda illő trükköket, amit az események menete, és a zene megkíván. Ez sosem megy elsőre. Rengeteg variáción vagyunk túl, és még most is találunk jobb megoldásokat, amire érdemes egy beváltnak hitt változatot lecserélni. Ez folyamatos munkát igényel, és a legjobb ha közben rendszeresen tudunk előadni, hogy mindig tesztelhessük, hogy mi hogyan működik. Sokszor csak időzítésen múlik egy trükk sikere (mármint, hogy a közönségnek tetszik-e), vagy hogy ül-e egy poén. Ezeket próbateremben sajnos nem lehet begyakorolni. Ha nincsen lehetőségünk előadni, akkor nagyon sokat tud segíteni egy külső szemlélő, akiben megbízunk.

A sikeres előadás szerinted milyen tényezőkön múlik? (A zsonglőr tudáson kívül szerinted mire van szükség a színpadon?)
Előadásmód, Improvizációs készség, Nyugalom, Magabiztosság (most hirtelen ezek jutottak eszembe, de biztosan van még sok összetevője)

Mennyire elfogadott az ördögbot a cirkusz világában?
Egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány ördögbot zsonglőrrel találkoztam cirkuszi közegben. Nem népszerű a cirkuszi előadók körében, így nem sok színvonalas számot látni. Szerintem ha valaki előrukkolna egy igazán jó ördögbot mutatvánnyal, akkor vevők lennének rá a cirkuszok. De az igazán jó ördögbotosok talán nem jutnak oda, hogy megmutathassák magukat például egy cirkusz fesztiválon. Arról nem is beszélve, hogy egészen másra van szükség egy zsonglőrtalálkozó színpadján, mint a manézsban.

Hogyan készülsz egy-egy fellépésre?
Lévén, hogy olyan műsorszámot viszünk egy előadásra ami a kezünkben van, napi rutin, nem kerül extra munkába a felkészülés. A fontosabb fellépésekről mindig hónapokra előre tudunk, így tudjuk ütemezni az esetleges változtatásokat. Lévén, hogy a trükkök mennek,közeledve az előadáshoz egyre jobban fektetjük a hangsúlyt a kicsi részletekre, az előadás módra, a zenével és az egymással való összhangra.

Milyen egyedül és párosan felkészülni, fellépni?
Már az idejét sem tudom mikor léptem fel egyedül utoljára, de azt tudom, hogy sokkal jobban szeretek együttműködni.

Komolyabb és tréfás számaid(-aitok) is vannak, melyiket kedveled jobban?
Ha volt komolyabb, akkor az valami baklövés volt. Nem tudtam, hogyan csináljak vicceset, vagy egyszerűen nem sikerült.

Szerepeltetek a Fővárosi Nagycirkuszban, milyen volt? Nehezebb volt érvényesülni úgy, hogy nem az artistaképzőből kerültetek ki?
Én nagyon élveztem. Mindenki nagyon kedves volt, és folyamatos a jó hangulat a kifutó mögött.
Természetesen beletelt némi időbe, amíg egy összeszokott, családias közösség elfogadott minket. Mire már a nagycirkuszba kerültünk ezen túl voltunk. Ott egyáltalán nem lehetett érezni, hogy máshogy kezelnének minket.

Van civil szakmád vagy zsonglőrködésből élsz?
Teljesen zsonglőrködésből élek. Ha valóban ebből akarsz élni, akkor nem nagyon tud civil szakmád lenni, mert nem tolerálják, ha neked hirtelen el kell utaznod. És egyenlőre semmi sem éri meg azt, hogy nemet mondjak egy jó szerződés ajánlatra.

Szoktál zsonglőrködést oktatni? Mik a tapasztalataid?
Szoktam, főleg gyerekeknek. A tapasztalataimat leírni igen hosszú volna. Röviden annyit mondanék, hogy szerintem mindenkinek meg kellene tanulnia 12-13 éves kora körül zsonglőrködni, mert nagyon sok pozitív hatása van mind a fizikai, mind a személyiség fejlődésére.

Szoktál utcán zsonglőrködni, kalapozni?
Szoktam. Imádom. A legjobb iskola.

Miért szeretsz ördögbotozni?
Kikapcsol. Afféle aktív meditáció.

Miben vagy jobb/rosszabb másoknál?
Semmiben Bár ha botozásra gondolsz, kontakt trükkökkel nagyon el vagyok maradva.

Milyen bottal szeretsz játszani?
A lassú virágbotokat kedvelem.

Mi az ördögbottal kapcsolatos jövőbeni célod?
nincsenek előadás terveim ezzel az eszközzel. Mostanában ez inkább megmarad kikapcsolódásnak, hobbinak.

Mi a legnehezebb trükk, amit szeretnél megtanulni?
Egyszer jó volna tudni stabilan három botozni.

El tudod képzelni, hogy többé ne ördögbotozzál?
Nem.

Kiknek ajánlod az ördögbotot és miért?
Bárkinek. Mert nagyon kreatív játék. Jó móka csak próbálgatni pár percet, de könnyen válhat valakinek kedves időtöltéssé.

Miért jobb az ördögbot, mint más zsonglőrjáték?
Mert gyakorlatilag a tárgymanipuláció minden formája elkövethető rajta. Lehet egyensúlyozni, dobálni, kontaktolni, pörgetni stb. Az egyik legsokrétűbb zsonglőreszköz, amiben ötvöződik sok más játék.

Mit tanácsolsz kezdő ördögbotosoknak?
Hogy legyenek kitartóak, türelmesek. És sohase haragudjanak, ha leesik az eszköz.

Mit tanácsolsz haladó játékosoknak?
Hogy találják meg magukat a játékban, engedjék el a fantáziájukat, és hagyják megtörténni a váratlant.
 

 


 

Bravo Juggling presents: Stick Heroes
2011. augusztus - Rodrigo Huenchupan Contreras ▶
2011. július - Simon Oganisyan - Mr. Simon ▶
2011. június - Tomás Di Tomaso ▶
2011. május- Nikki Snijders ▶
2011. április - Markus Furtner ▶
2011. március - Adam Dipert ▶
2011. február - Paul Rozaire - Polostick ▶
2011. január - Alì Akbar Rahati Nover - Ghost ▶

Szólj hozzá!

Címkék: interjú heroes interview hero stick ördögbot virágbot ördögpálca flowerstick bravojuggling bravostick devilstick stickhero stickheroes hu

A bejegyzés trackback címe:

https://bravojuggling.blog.hu/api/trackback/id/tr833279198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása